Nuffnang Ads

Monday, May 30, 2011

Aktiviti dihari minggu

(sebelum proses menutup rumput)-membersihkan kawasan

Alhamdullillah...hujung minggu dirasakan sangat bermakna! Sangat happy kerana dapat lakukan sesuatu yang baru..buat diri sendiri dan anak-anak. Terasa ada semacam perasaan yang menguatkan ikatan kasih sayang antara kami...yup! inilah apa yang saya nak! masa yang berkualiti bersama anak2..insyaallah!

Aktiviti membersihkan halaman belakang rumah jer pun nak kata bermakna? for me... YES! sangat bermakna! Mana taknyer? Insyirah sambil tangan mengorek tanah..duduk bertentangan dengan saya  mengeluarkan statement yang berbunyi" ibu...seronokkan kalau kita selalu macam ni.."?suddenly terfikir..aktiviti belakang rumah macam ni pun boleh buat budak2 happy ek? sebenarnya.. tak susah untuk buat anak2 happy...just let them involved dalam apa jua perkara yang kita lakukan...buat sama2 walaupun kadangkala memang terasa kalut,arahkan mereka untuk ambil sesuatu barang dan letakkan semula ke tempatnya(salah satu cara menyemai sikap bertanggungjawab)...  zaharuddin pun.. walaupun kurang mendengar arahan, dengan penuh semangat kehulu kehilir mengekori ayahnya yang sibuk nak memasang pelapik silvershine yang bertujuan untuk mengelakkan rumput tumbuh.

(ramainya pembantu ayah...)

Anyway..ini adalah projek bersama kami suami isteri untuk setup our own fertigation system untuk tanaman makanan seperti cili,terung,bendi,timun dan sayur-sayuran. Ini juga merupakan salah satu langkah penjimatan yang kami lakukan dalam usaha untuk berjimat-cermat selari dengan apa yang di war2kan oleh kerajaan...hehe...tanam sediri lepas tu jual....banyak boleh jimat ooiii!! untung...:)...

Sebenarnya,kami jalankan projek ni sebab MiNAT. Rugi rasanya jika kita mempunyai ilmu yang tidak dipraktikkan..since En Zulkarami saya memang bekerja didalam bidang pertanian fertigasi dan saya sendiri adalah penyokong tegar!...maka kami ter'motivate' untuk laksanakan sendiri sistem ni...dan alhamdulillah ini LANGKAH PERTAMA kami, walaupun nampak kecil berpeluh jugak lah kami ..dan yang paling penting kami sekeluarga  dapat mengisi masa hujung minggu dengan seronoknya!! Alhamdullilllah!!

Finally..siap pun!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...